Børns
mundtlige legekultur.
Dette
kapitel fokuserer på de 6-12 årige børn.
Sprog er et
socialt fænomen. som indgår i de spil om magt, status, roller og anerkendelse,
der hele tiden udspilles i det sociale rum. I familien er det sociale
relationer og kommunikation for det meste præget af stabilitet, mens det i
institutioner er anderledes, her er det præget af foranderlighed og af at vær
noget, der skal opnås og vedligeholdes. Mundtlig humor forudsætter viden og
kompetencer inden for tre systemer, et sociokulturelt, et lingvistisk og et
poetisk.
For at
begribe børns liv og fællesskaber er det vigtig for pædagogen at kende til de
forskellige lege med sproget og fortællinger.
De
forskellige lege:
Gåder og
gådevitser: spørgsmål - svar de andre få mulighed for at svare eller gætte sig
til svaret. Det kræver viden, logisk sans og fantasi for at vide svaret.
Gysefortællinger:
Man ved at noget uhyggeligt vil ske, men ikke hvornår. Der er også de gode gyselige
stemning, hvor fortæller bruger mange sproglige og dramatiske virkemidler, fx
stemmeføring, pausering og gestik.
"Alle
børnene" Genren: Først beskrives en egenskab for alle børn, så kommer
undtagelsen med hovedpersonens navn.
Parodier: En
komisk efterligning af en forfatters stil, holdning, ordbrug og tonefald. Der
gøres grin med noget.
Rim og
remser: De er svære at kategorisere, men de har nogle grundlæggende fælles
træk, dels en enkel og klar markeret rymte. , bogstavrim og enderim.
Pædagoger
formidler rim og remser i en aktivitet, der inspirerer børnene til selv at lege
videre med sproget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar