onsdag den 6. februar 2013

tekst 1


Børns mundtlige legekultur.

Dette kapitel fokuserer på de 6-12 årige børn.

Sprog er et socialt fænomen. som indgår i de spil om magt, status, roller og anerkendelse, der hele tiden udspilles i det sociale rum. I familien er det sociale relationer og kommunikation for det meste præget af stabilitet, mens det i institutioner er anderledes, her er det præget af foranderlighed og af at vær noget, der skal opnås og vedligeholdes. Mundtlig humor forudsætter viden og kompetencer inden for tre systemer, et sociokulturelt, et lingvistisk og et poetisk.

For at begribe børns liv og fællesskaber er det vigtig for pædagogen at kende til de forskellige lege med sproget og fortællinger.

De forskellige lege:

Gåder og gådevitser: spørgsmål - svar de andre få mulighed for at svare eller gætte sig til svaret. Det kræver viden, logisk sans og fantasi for at vide svaret.

Gysefortællinger: Man ved at noget uhyggeligt vil ske, men ikke hvornår. Der er også de gode gyselige stemning, hvor fortæller bruger mange sproglige og dramatiske virkemidler, fx stemmeføring, pausering og gestik.

"Alle børnene" Genren: Først beskrives en egenskab for alle børn, så kommer undtagelsen med hovedpersonens navn.

Parodier: En komisk efterligning af en forfatters stil, holdning, ordbrug og tonefald. Der gøres grin med noget.

Rim og remser: De er svære at kategorisere, men de har nogle grundlæggende fælles træk, dels en enkel og klar markeret rymte. , bogstavrim og enderim.

Pædagoger formidler rim og remser i en aktivitet, der inspirerer børnene til selv at lege videre med sproget.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar